Feenstra – algemene informatie voordat u op reis gaat

Algemene informatie

Feenstra Rijn Lijn bezorgt u een optimale vakantie. Leest u voor het boeken eerst deze algemene informatie. Zo weet u precies wat u kunt verwachten en kan Feenstra Rijn Lijn u een optimale vakantie bezorgen. Dat doen we overigens niet alleen. De schepen waar al deze mooie reizen mee gemaakt worden, zijn eigendom van verschillende rederijen. Feenstra Rijn Lijn bemiddelt tussen hen en u. Dus hebben we het over ‘wij’, dan bedoelen we de scheepseigenaren.

ANVR-Reizigersvoorwaarden én Feenstra voorwaarden 
Op alle reizen zijn de ANVR-Reizigersvoorwaarden en de aanvullende voorwaarden van Feenstra Rijn Lijn van toepassing. De voorwaarden zijn te allen tijde op te vragen en te vinden op onze website.

Volledig verzorgd 
De vermelde passageprijzen zijn op basis van volledige verzorging aan boord. Dat betekent niet alleen de vaste maaltijden, maar ook regelmatig een kopje koffie of thee, soms met een versnapering erbij. Wilt u meer weten over de maaltijden? Kijk dan op de pagina van het schip waar u mee reist. Bij elke reis wordt er in ieder geval een sfeervol Captains- of Farewell Dinner geserveerd. Een bijzondere avond waarop u nog eens extra verwend wordt, onder andere met een heerlijk glas wijn, aangeboden door uw kapitein. Voor welke reis u ook kiest, het zal u aan boord aan niets ontbreken. 

Vakantie op het water 
Een schip is een drijvend hotel. Zonder uw koffers in- en uit te pakken, reist u van de ene naar de andere prachtige plek. Onderweg vertellen we u van alles over wat er te zien is en wat u allemaal kunt ondernemen. Daar heeft u ruimschoots de tijd voor. Daarnaast doet de bemanning er alles aan om uw verblijf aan boord zo prettig mogelijk te maken. Ze houden zoveel mogelijk rekening met uw wensen. 

Excursies niet inbegrepen 
Mensen vestigen zich graag bij het water. Zo zijn er langs rivieren vaak zeer interessante steden ontstaan, zeker in Europa. En die zijn natuurlijk een bezoekje waard. Daarom bieden we onderweg diverse excursies aan voor een prachtige kijk op de schitterende natuur en de bezienswaardigheden. Ook wordt er regelmatig een stadswandeling o.l.v. een gids of een bezoek aan een plaatselijke wijnkelder georganiseerd. Aanmelden kan aan boord, maar de excursies gaan alleen door bij voldoende animo. Ook hebben bepaalde excursies zoals bustochten en rondvaarten een maximum aantal deelnemers, zorg daarom dat u op tijd boekt. Er wordt altijd en overal geprobeerd Nederlandse gidsen voor de excursies te regelen maar helaas is dit niet altijd mogelijk. Het kan dus zijn dat de excursies in sommige plaatsen in Duitsland begeleid worden door een Duitse of Engelse gids. Door oponthoud of andere organisatorische redenen kan het soms voorkomen dat een excursie wordt gewijzigd of geannuleerd. 

Entertainment 
Een riviercruise is een avontuur op zich. En het prettige is: u bent tot niets verplicht en u kunt volledig uw eigen gang gaan. Er heerst een ongedwongen sfeer en er wordt van alles georganiseerd. Een avondje bingo, karaoke of een quiz, om maar iets te noemen. Op de afscheidsavond is er meestal livemuziek en bij langere reizen komt er vaak een muzikant aan boord voor een gezellige dansavond. Wilt u liever wat lezen? In de lounge liggen verschillende tijdschriften en kranten. Ook zijn er gezelschapsspellen aan boord en op een enkel schip is er op het zonnedek zelfs een levensgroot dam- of schaakspel. 

Actief op vakantie 
Gaat u voor een rustige of actieve vakantie? Tijdens een riviercruise kan het allemaal. U deelt uw vakantie in zoals u dat zelf wilt. Er wordt niet de hele dag gevaren, dus na het afmeren heeft u alle tijd en gelegenheid om iets te ondernemen. Gaat u het prachtige landschap in of kiest u voor de levendigheid van een stad? De afwisseling onderweg is enorm, en ook aan boord zult u zich prima vermaken. Actief aan de slag met fitnessapparatuur of, zoals op sommige schepen, ontspannen in de sauna, whirlpool of onder de zonnebank.

Accommodatie aan boord 
De hutten aan boord hebben vaak wel de faciliteiten, maar lang niet altijd de grootte van een hotelkamer. Het zou te ver gaan om per schip en per dek alle hutten exact te omschrijven. Maar als u een accommodatie boekt, kunt u altijd om aanvullende informatie vragen. Zo komt u met de juiste verwachtingen aan boord. 

WiFi en TV 
Op alle Feenstra schepen kunt u gebruik maken van het WiFi netwerk. (gratis of tegen betaling) Het verschilt per schip waar op het schip en in welk land/gebied dit te ontvangen is. De hutten aan boord zijn voorzien van een televisie. Het zenderaanbod varieert per schip. Het is mogelijk dat er aan boord geen Nederlandse zenders ontvangen worden. In bergachtige gebieden, tijdens het varen en in sluizen kan het WiFi en TV signaal wegvallen. Dit kan variëren van enkele uren tot soms een hele dag. 

Taal aan boord 
Aan boord van de schepen bestaat de bemanning uit verschillende nationaliteiten. Het kan dus voorkomen dat u in het Engels of het Duits wordt aangesproken. Er is altijd een Nederlands sprekende hotelmanager en/of cruisedirector aanwezig en wij proberen er voor te zorgen dat er altijd een Nederlandssprekend bemanningslid in de buurt is die u in het Nederlands te woord kan staan.

Avond van tevoren inschepen 
Bij een aantal reizen kunt u de avond van tevoren (na 20.00 uur) inschepen. Deze extra overnachting, inclusief ontbijt, kost € 40,- p.p.. Wilt u hier gebruik van maken, geef dit dan door bij uw boeking. 

Taxi Direct Service 
Vanwege stijgende kosten en grote personeelstekorten bij de vervoersbedrijven kunnen wij u dit jaar helaas geen Taxi Direct Service in Nederland aanbieden. 

Transfer van/naar Antwerpen 
Busvervoer van en naar Antwerpen (Berchem) is mogelijk bij de meeste reizen. Voor € 175,- p.p. boekt u deze transfer erbij. Bij reizen waarvan het vertrek in de ochtend is, wordt u de dag voor vertrek om 18.00 uur opgehaald en krijgt u de avond eerder inschepen er gratis bij. Is de inscheping van de reis ‘s middags, dan halen wij u op de dag van vertrek op. 

Wordt u weggebracht? 
Veel van onze reizigers worden weggebracht door familie of vrienden. Gezellig! Uw uitzwaaiers zijn van harte welkom aan boord voor een lekker kopje koffie. Uiteraard willen wij alle passagiers goed bedienen. Wij willen u vragen het aantal uitzwaaiers daarom te beperken tot twee personen, want we hebben maar een beperkt aantal plaatsen. Wij hopen dat u hier begrip voor heeft. 

Parkeren in Arnhem 
Komt u met eigen vervoer, dan kunt u uw auto stallen in parkeergarage Rozet. De kosten zijn ca. € 15,- per dag (prijs 2022). Bij uw reisbescheiden krijgt u hier meer informatie over. 

Informatieplicht 
Conform de ANVR-Reizigersvoorwaarden verstrekt u voor het sluiten van de reisovereenkomst alle gegevens van uzelf en de door u aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst. Daarnaast vermeldt u de bijzonderheden over uw eigen lichamelijke en geestelijke toestand en die van de door u aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis. 

Mindervaliden 
Aan boord gelden strenge veiligheidsvoorschriften. Het uitvoeren van noodprocedures dient snel en correct te gebeuren. Hierdoor behouden wij ons het recht voor om reizigers uit te sluiten van (verdere) deelname aan de reis indien een handicap een belemmering blijkt te zijn voor het uitvoeren hiervan. Vaak zijn schepen niet goed uitgerust voor mindervaliden en ook het personeel is niet opgeleid voor medische diensten. Voor groepjes mindervaliden (uitsluitend onder voldoende begeleiding) dient u te allen tijde vooraf contact met ons op te nemen. 

Rolstoelen en rollators 
Gebruik aan boord is niet toegestaan 
De veiligheid van onze passagiers aan boord gaat boven alles. Ook als u minder mobiel bent moeten we uw veiligheid kunnen garanderen. Daarom moeten we helaas het meenemen van hulpmiddelen zoals rollators of rolstoelen beperken. Geef dit daarom meteen aan bij uw boeking. Het meenemen van een eigen inklapbare rollator of rolstoel moet u aanvragen en is slechts in zeer gelimiteerde hoeveelheid toegestaan. U heeft hier schriftelijke toestemming voor nodig. 

Nogmaals voor de duidelijkheid: het gebruik van een rollator of rolstoel aan boord is niet toegestaan. U moet zich dus zonder deze hulpmiddelen aan boord kunnen verplaatsen. Aan wal kunt u natuurlijk wel een rollator/rolstoel gebruiken. Deze zijn beperkt bij ons te huur voor € 5,-. U kunt er dan de gehele reis, aan wal, gebruik van maken. Dit dient u bij uw boeking door te geven. 

Gebruikt u medicijnen? 
Soms ontstaan er in het buitenland misverstanden over de juiste medicijnen. Wij raden u daarom aan uw medicijnenpaspoort mee te nemen, zodat iedere arts of apotheker begrijpt om welke medicatie het gaat. 

Preferenties en essenties 
Preferenties zijn speciale wensen die bij boeking kenbaar worden gemaakt. Indien mogelijk proberen wij hieraan te voldoen. Dit is anders met essenties. Dan is uw wens zo essentieel dat de reisovereenkomst alleen door ons zal worden afgesloten wanneer vast staat dat aan deze wens ook voldaan kan worden. 

Drankpakketten 
Aan boord van de schepen wordt u de mogelijkheid geboden een drankpakket af te nemen. Op deze manier weet u vooraf al wat u uitgeeft aan drankjes en komt u niet voor verrassingen te staan. Meer informatie hierover ontvangt u bij uw reisbescheiden. Het afnemen van een drankpakket is niet verplicht. 

Dieetmaaltijden 
Wilt u liever zoutloos, vetarm, vetvrij, suikervrij of vegetarisch eten? Geef die wens dan door bij uw boeking. Wilt of moet u per se een dieet volgen, lever dan vooraf uw dieetlijst in. De kosten voor een dieet of maaltijdpreferentie zijn € 4,- p.p.p.d. Deze rekent u aan het einde van de reis aan boord af. Voor de uitvoering, de kwaliteit en het gevolg geven aan uw dieetwensen kan Feenstra Rijn Lijn geen verantwoordelijkheid aanvaarden. 

Betaalmiddelen 
Aan het einde van de reis kunt u het totaal van de uitgaven aan boord contant, met uw pinpas of met uw creditcard betalen. Er is geen mogelijkheid om aan boord contant geld op te nemen met uw pinpas. Excursies dienen in de meeste gevallen contant betaald te worden. Bij boeking kunt u zich hierover laten informeren. 

Paspoorten 
Voor alle reizen waarin u het buitenland aandoet, dus ook de Nederlandse reizen waarin u buitenlandse plaatsen aandoet, heeft u een geldig reisdocument nodig. Vraag bij uw gemeente om meer informatie. Maar let op: een nieuw paspoort of identiteitskaart heeft minimaal een week levertijd! 

Roken 
Voor alle reizen is er in het schip een algeheel rookverbod van kracht. Roken op het zonnedek is wel toegestaan. 

Toeslag alleengebruik 
Wilt u alleen in een hut, maar is er geen 1-persoonshut beschikbaar? Afhankelijk van het schip en dektype is het beperkt mogelijk om voor 30% tot 50% van de kosten van de onbezette plaats een 2-persoonshut te reserveren. Twee personen die een 3-persoonshut boeken, betalen per persoon 35% van de onbezette plaats extra. 

Boeking en reisbescheiden 
De boekingsbevestiging en de reisbescheiden sturen we aan de persoon die voor de boeking hoofdelijk aansprakelijk is. Bij het boeken moet u een deel van de reissom aanbetalen. Na ontvangst van de totale reissom sturen we u ongeveer 8 dagen voor vertrek alle benodigde reisbescheiden.

Bagage 
U ontvangt per persoon 2 kofferlabels en wij vragen u uw koffer te voorzien van een ingevuld label. Aan boord van de schepen geldt er geen gewichtslimiet voor uw bagage. Wanneer u per touringcar naar het schip reist, mag u per persoon 1 koffer (max. 20 kg) en 1 stuks handbagage meenemen. 

Reisduur en verzekeringen 
De reisduur staat vermeld in hele dagen. Ondanks de mogelijkheid dat u bijvoorbeeld laat op de avond vertrekt en/of vroeg in de ochtend terugkeert tellen deze dagen toch mee in de totale reisduur. Dit wordt zo vermeld in verband met de af te sluiten reisverzekering. Wij adviseren u om een goede reisbagage-, ongevallen- en annuleringsverzekering af te sluiten. Feenstra Rijn Lijn kan u hierbij behulpzaam zijn. 

Annuleringen 
Kunt u onverhoopt niet mee, dan moet u dit altijd doorgeven. Dat kan tijdens kantooruren en op zaterdag tot 15.30 uur. Annuleringen worden afgehandeld volgens de ANVR Reizigersvoorwaarden. 

Vaarschema onder voorbehoud 
De vaarschema’s in deze brochure zijn altijd onder voorbehoud. Er kan van worden afgeweken als hier volgens Feenstra Rijn Lijn, de gezagvoerder of zijn plaatsvervanger een goede reden voor is. 

Toegewezen aanlegplaatsen 
Tijdens de reis proberen we zo dicht mogelijk bij het centrum aan te leggen. Dit is echter afhankelijk van de ligplaats de havenmeester het schip toewijst. In enkele steden of dorpen is het helemaal niet mogelijk om met het schip in of nabij het centrum aan te meren. Wanneer u minder mobiel bent zult u dan gebruik moeten maken van het openbaar vervoer of een taxi om het centrum te bezoeken. Ook kan het voorkomen dat meerdere schepen een ligplaats delen waardoor het uitzicht vanuit uw hut belemmerd wordt en dat u het schip mogelijk alleen via een ander schip kunt bereiken en/ of verlaten. 

Sluizen & bruggen 
Tijdens de reis passeren we soms sluizen of bruggen. In enkele gevallen kan wachttijd ontstaan bij de sluis, waardoor het vaarschema enige vertraging oploopt en we later op onze bestemming aankomen. Hierdoor kunnen geplande excursies en/of bezoektijden wijzigen. Enkele bruggen zijn zo laag dat we alles op het zonnedek moeten laten zakken, en het zonnedek uit veiligheidsoverwegingen niet kan worden gebruikt. 

Pandemieën / prijsvoorbehoud 
Indien op landelijk of Europees niveau de gezondheidssituatie als gevolg van een pandemie verslechtert kan het mogelijk zijn dat geldende maatregelen invloed hebben op de uitvoering van de door u geboekte reis. U moet hierbij o.a. denken aan de wijze waarop de maaltijden worden geserveerd en/of extra hygiënemaatregelen. Uiteraard trachten wij uw reis ondanks deze maatregelen zo goed en comfortabel mogelijk uit te voeren. Ook kan het zijn dat bij een pandemie het aantal personen dat maximaal mag worden vervoerd moet worden aangepast of dat er extra kosten moeten worden gemaakt om de reis op een verantwoorde wijze uit te voeren. Feenstra behoudt dan het recht, de prijzen op de nieuwe situatie aan te passen. Een eventuele prijsverhoging geldt dan alleen voor nieuwe boekingen en wordt niet met terugwerkende kracht doorberekend. 

Prijsvoorbehoud algemeen 
Onzekere factoren blijven o.a. de brandstofkosten en de belastingen. Alleen in uiterste noodzaak zullen wij op de gemotiveerde toeslag in rekening brengen. 

Bijdrage SGR 
Om er voor te kunnen zorgen dat Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) u als consument kan blijven beschermen tegen faillissementsrisico’s wordt op alle boekingen een consumentenbijdrage SGR van € 5,- p.p. in rekening gebracht. Meer informatie over de SGR vindt u op www.sgr.nl

Bijdrage Calamiteitenfonds 
Ontstaat er tijdens uw reis een calamiteit? Bijvoorbeeld een natuurramp, of omdat er onlusten uitbreken? Dan is de garantie van het Calamiteitenfonds er voor u. Alle reizen naar het buitenland, of reizen door Nederland die tijdens de reis een buitenlandse bestemming aandoen vallen onder dekking van het Calamiteitenfonds. Voor een kleine bijdrage van € 2,50 per boeking heeft u tot liefst 9 personen garantie bij onverwachte reiskosten tijden een calamiteit. Meer informatie over het calamiteitenfonds vindt u op www.calamiteitenfonds.nl

Minimum aantal deelnemers
Een reis gaat alleen door als het minimum aantal deelnemers is bereikt. Dit aantal vindt u in de prijskolom van de betreffende reis. Gaat een reis niet door dan krijgt u van ons bericht:

  • reizen tot 6 dagen: uiterlijk 7 dagen voor vertrek 
  • reizen van meer dan 6 dagen: uiterlijk 20 dagen voor vertrek
SchipMinimum aantal deelnemers
Antonio Bellucci85
Crucestar 95
Horizon65
Johann Strauss90
Monarch Countess85
Rembrandt van Rijn75
Salvinia75

Huisdieren 
Het meenemen van huisdieren aan boord is niet toegestaan. 

Feenstra Rijn Lijn noodtelefoon 
Gedurende het vaarseizoen zijn we voor dringende gevallen buiten kantooruren bereikbaar via telefoonnummer +31 (0)26 445 28 05. Laat dit telefoonnummer bij uw familieleden en/of kennissen achter. 

Gewijzigde privacyverklaring 
Op onze website www.feenstrarijnlijn.nl leest u hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens. 

Algemeen voorbehoud 
Fouten, vergissingen en drukfouten in deze brochure zijn niet bindend. 

Inbegrepen in de passageprijs 
• Vervoer per schip volgens het reisprogramma 
• De kosten van de accommodatie 
• De kosten van alle maaltijden 
• Koffie en thee op de gebruikelijke tijden 
• Belastingen en andere heffingen op het verblijf 

Niet inbegrepen in de passageprijs 
Verplichte bijkomende kosten: 
• Bijdrage SGR à € 5,- p.p. 
• Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 (per boeking tot maximaal 9 personen) 
• Eventuele brandstoftoeslag
Optionele kosten:
• Kosten voor grensdocumenten 
• Meerkosten van dieetmaaltijden
• Uitgaven van persoonlijke aard, zoals drankjes van de bar en tijdens de maaltijden
• Verzekeringen
• Excursies, tenzij anders vermeld
• Avond eerder inschepen
• Eventuele wijzigingskosten à € 50,-